Placówki muzealne w ostatnich dwóch dziesięcioleciach uległy znacznym przeobrażeniom. Trendy w tym zakresie w chyba najbardziej wyrazisty sposób wyznaczyło otwarte w 2004 r. Muzeum Powstania Warszawskiego, korzystające w swoich ekspozycjach z bardzo wielu form wyrazu, w tym również z multimediów. Przeobrażenia dotknęły jednakże nie tylko formy wystaw muzealnych, lecz również ich tematyki. Przykładem na to jest chociażby Muzeum Wódki w Warszawie opisane tutaj.

Placówka inna niż wszystkie

Choć mogłoby się to wydawać dość wysublimowanym żartem, to jednakże istnienie tego typu muzeum jest faktem. Placówka powstawała z prywatnej inicjatywy przez kilka lat, a jej finalne otwarcie miało miejsce w 2017. Pochodzące w większości ze zbiorów prywatnych, w tym również od założycieli muzeum, eksponaty w dość przekrojowy sposób pokazują historię wódki i produkcji alkoholu w Polsce na przestrzeni kilku wieków. Można więc powiedzieć, że jest to spojrzenie na historię Polski w nieco inny, tematyczny sposób.

Wódka, alkohole, szkło

W eksponatach można dostrzec praktycznie, wszystko, co w jakikolwiek sposób wiąże się z wódką i alkoholami. Są tutaj więc zarówno butelki (pełne, oryginalne i nigdy nie otwierane) wódki, pochodzącej nawet z XIX wieku, szkło do alkoholi, etykiety i materiały reklamowe alkoholi sprzed lat, szyldy punktów monopolowych, przepisy na drinki, a nawet pierwszy w historii podręcznik barmaństwa, pochodzący również z XIX wieku. Bogactwo ekspozycji zarazem zaskakuje, jak i zachwyca, co jest najlepszym dowodem na to, iż stworzenie muzeum Wódki w Warszawie było trafionym pomysłem.